Terahertz sensors and networks for next generation smart automotive electronic systems

Tytuł polski: Czujniki i sieci terahercowe dla nowej generacji inteligentnych samochodowych systemów elektronicznych

Akronim: Car2TERA
Czas trwania: 1.01.2019 – 31.03.2022
Koszty całkowite: 3 999 688,75 EUR
Dofinansowanie UE: 3 999 688,75 EUR 

 

Cel projektu:

Celem projektu Car2TERA jest rozwój subterahercowych (150-330 THz) inteligentnych systemów elektronicznych bazujących na najnowszych technologiach półprzewodnikowych, mikrosystemowych
i nanoelektronicznych, a także wdrożenie demonstratorów na poziomie gotowości technologicznej TRL4 do dwóch możliwych zastosowań o wysokim potencjale:

  1. do czujników radarowych krótkiego zasięgu z elektronicznym sterowaniem wiązką o wysokiej rozdzielczości, których głównym przeznaczeniem jest monitorowanie pasażerów w kabinie (najszybciej rozwijający się rynek czujników samochodowych) po to, by w czasie rzeczywistym łagodzić skutki wypadku;
  2. do krótkodystansowych, wysokoprzepustowych łączy transmisji danych przy użyciu światłowodu z tworzywa sztucznego (w miejsce szklanego) dla telekomunikacyjnego dostępu radiowego i sieci szkieletowych, zwiększających przepustowość danych, aby sprostać wymaganiom 5G i Internetu Rzeczy.

 

Projekt Car2TERA ma umocnić europejską pozycję w zakresie produkcji zaawansowanych, inteligentnych systemów czujników elektronicznych pracujących w zakresie częstotliwości THz. Europejscy producenci modułów samochodowych mają 79% udziału w globalnym rynku radarów samochodowych, a producenci półprzewodników – 90% w samochodowych zestawach układów radarowych SiGe. Proponowana technologia radarowa umożliwi także nowe zastosowania, takie jak detekcja w kabinie pojazdu oraz znacznie poprawi jakość detekcji poza nim, w tym monitorowanie stanu drogi, co jest nową i ważną funkcjonalnością, które zostanie wykorzystana w zakresie wspomaganej i zautomatyzowanej jazdy oraz poprawy bezpieczeństwa na drodze.

Oprócz rozwijania czujników kabinowych realizatorzy projektu Car2TERA opracują nowe metody przesyłania danych przy użyciu światłowodu z tworzywa sztucznego w miejsce szklanego. Opracowanie zostanie wykorzystane w najbliższej przyszłości w celu ułatwienia komunikacji 5G i dla  Internetu Rzeczy. Technologie komunikacji w tworzywach sztucznych na krótkich odcinkach, o wysokiej szybkości transmisji danych THz-over, zostaną zademonstrowane pod koniec projektu.

 

Udział Vigo System:

Vigo System odpowiada za realizację zadania opracowania demonstratorów systemów radarowych
w urządzeniach sub-THz w oparciu o nowe technologie materiałów dwuwymiarowych. Do wykonania MMIC (monolitycznego mikrofalowego układu scalonego) zostanie zastosowany grafen czyli pojedyncza warstwa atomów węgla naniesiona na nośniki półprzewodnikowe, co pozwoli uzyskać lepsze parametry pracy w stosunku do konwencjonalnych materiałów.

 

 

Firmy zrzeszone w Konsorcjum:

TECHNIKON FORSCHUNGS- UND PLANUNGSGESELLSCHAFT MBH (Austria)

KUNGLIGA TEKNISKA HOEGSKOLAN (Szwecja)

INFINEON TECHNOLOGIES AUSTRIA AG (Austria)

CHALMERS TEKNISKA HOEGSKOLA AB (Szwecja)

ERICSSON TELECOMUNICAZIONI SPA (Włochy)

ANTERAL SL (Hiszpania)

VEONEER SWEDEN AB (Szwecja)

ERICSSON AB (Szwecja)

VIGO SYSTEM S.A. (Polska)

 

Więcej informacji:

https://car2tera.eu

Car2TERA_H2020 (@Car2TERA_H2020) / Twitter

Car2TERA H2020 | LinkedIn